Hälso- och sjukvårdsföreningars betydelse förr och nu

I Sverige finns hälso- och sjukvårdsföreningar som komplement till den vanliga sjukvården. Det är oftast ideella föreningar som sköter dessa och pengar får de genom donationer.

Östermalms sjukvårdsförening

Denna sjukvårdsförenings bildades redan 1899 efter ett antal anmälningar om att de fattiga inte hade råd med sjukvård. På grund av detta hade de ofta svårt att bli friska, eller så blev de inte friska alls utan dog. Två diakonissor som hade sjuksköterskeutbildning anställdes och en lägenhet på Valhallavägen hyrdes. Där fanns ett mottagningsrum och ett sovrum för diakonissorna. I lägenheten fanns även ett förråd där mottagna gåvor förvarades för att delas ut till de fattiga och sjuka. I vardagsrummet höll arbetsutskottet sina möten och det fanns ett kök där mat lagades för att delas ut. Grosshandlare Molander skänkte nästan hela sin förmögenhet till sjukvårdsföreningen och än i dag får Östermalms sjukvårdsförening varje år ett stort bidrag från fonden. I dag sköts föreningen helt utan ekonomisk hjälp från samhället.

Företag

Som företagare i Stockholm är det bra att vara medlem hos Östermalms sjukvårdsförening. Det är billigare att betala en medlemsavgift och låta arbetstagarna komma dit om de blir sjuka eller får problem. Friskvård är väldigt viktigt i dagens stressamhälle och det har gjorts en undersökning om att mansdominerade företag är de som satsar bäst på friskvård. Om de anställda besöker Östermalms sjukvårdsförening får de bland annat hjälp med att komma fortare tillbaka till arbetet efter en längre tids sjukdom.

Detta kan du få hjälp med

Det är inte bara företag som kan bli medlemmar och ta del av Östermalms sjukvårdsförening, det går också bra som privatperson. Du kan då få hjälp med stresshantering i god tid innan du blir sjuk. Du som röker eller snusar och har svårt att bli av med begären på egen hand, kan besöka föreningen och få hjälp. Alkohol är lätt att ta till för de som inte mår bra på jobbet eller har ett jobbigt privatliv. Det kan vara lika svårt att bli av med alkoholproblem som med rökning och snusning, därför är det inte fel att besöka Östermalms sjukvårdsförening för att även få hjälp med det och givetvis hjälper de till med andra problem också. Kontakta dem för att få veta mer.

farmacevtforbundet